Ägarrådets protokoll 12 april 2024
Dagordning
- 1 § Sammanträdets öppnande, dagordningens fastställande och val av justeringsperson
- 2 § Föregående protokoll
- 3 § Information om förstudie avseende ny ledningsbyggnad samt arbetsläge gällande nya räddningsstationer i Sundsvall och Liden
- 4 § Överlämnande av underlag till ägaruppdrag 2024 - 2027
- 5 § Information om budgetprocessen 2025
- 6 § Information om arbete med att bygga upp räddningstjänst under höjd beredskap – RUHB
- 7 § Information om införande av Brett samarbete mellan länets räddningstjänstorganisationer
- 8 § Information om arbete i anledning av förelägganden om att utföra och redovisa inventering av nutida och historiska brandövningsplatser och brandstationer – särskilt för att bedöma eventuell förekomst av PFAS
- 9 § Information om arbete med underlag för översyn av räddningstjänstförbundets förbundsordning
- 10 § Övriga frågor
Organ
Ägarråd.
Datum och plats
12 april 2024. Sundsvalls brandstation.
Närvarande vid mötet
Sundsvalls kommun
Lisa Tynnemark (S)
Timrå kommun
Tony Andersson (M)
David Forslund (T)
Ånge kommun
Erik Lövgren (S), mötesordförande
Kommundirektörer
Lennart Andersson, Sundsvalls kommun
Kristiina Kulluvaara, Timrå kommun
Mattias Robertsson Bly, Ånge kommun
Förbundsdirektionen
Åsa Ulander (S)
Pirjo Jonsson (S)
MRF förvaltning
Per Silverliden
Mats Bergmark
Inbjudna
Jan Eriksson, punkt 1-3
Niclas Nilsson, punkt 1-3
Justering och sekreterare
Tony Andersson, justerande. Per Silverliden, sekreterare.
Protokollet omfattar §§ 1-10.
1 § Sammanträdets öppnande, dagordningens fastställande och val av justeringsperson
Sammanträdet öppnades. Dagordningen fastställdes. Att jämte ordföranden justera dagens protokoll valdes Tony Andersson.
2 § Föregående protokoll
Det fanns inga synpunkter på föregående protokoll. Protokollet lades till handlingarna.
3 § Information om förstudie avseende ny ledningsbyggnad samt arbetsläge gällande nya räddningsstationer i Sundsvall och Liden
Jan Eriksson informerade om pågående förstudiearbete gällande ny ledningsbyggnad invid Timrå räddningsstation för SOS Alarm AB:s och Räddningsregion Mittnorrlands verksamhet – i vilken Medelpads räddningstjänstförbund (MRF) är en del. Byggnaden beräknas stå klar i slutet av 2026.
Niclas Nilsson informerade om arbetet med nya räddningsstationer i Sundsvall och Liden.
Vad gäller räddningsstation i Sundsvall pågår arbete med projektbeskrivning inför en förnyad förstudie. Denna förstudie kommer till väsentliga delar att handla om lokaliseringsfrågor. Detta eftersom vid tidigare förstudier omfattande material har tagits fram gällande verksamhetsbehov och byggnaders utformning. På grund av att en annan myndighet sedan hösten 2023 avråder kommunen för att av säkerhetsskäl bygga ny räddningsstation på Gärde, är någon tomt för detta ändamål inte längre aktuell.
Vad gäller räddningsstation i Liden pågår arbetet i sitt slutskede enligt planering inför inflyttning hösten 2024.
4 § Överlämnande av underlag till ägaruppdrag 2024 - 2027
Förvaltningen presenterade underlag till ägaruppdrag 2024 – 2027. Underlaget har varit utskickat före sammanträdet.
Ägarrådet hade följande synpunkter på underlaget gällande punkt 5.5 Ekonomi underpunkten 5.5.5 Principer för årlig ramjustering.
Uppräkning av ramen med anledning av faktisk förändring av lönekostnader ska ske utifrån centrala kollektivavtal. Om MRF av någon anledning behöver genomföra lönerevidering som innebär större kostnader än vad centrala kollektivavtal medger, och kostnaderna för en sådan revidering inte kan hanteras inom den existerande ekonomiska ramen, ska medel för merkostnader gällande sådan revidering äskas i särskild ordning, se nedan under övrigt behov.
Övrigt behov av justering av ramen tas fram i dialog med ekonomidirektörerna/-cheferna för ägarkommunerna tillsammans med förbundets ekonomichef och beslutas i respektive ägarkommun. Det finns ett namn på denna konstellation – ekonomigruppen – men detta är en intern benämning som inte ska användas i ett ägaruppdrag som ska kunna läsas och förstås externt.
Ägarrådet gav förvaltningen klartecken att efter genomförda revideringar i dessa delar överlämna dokumentet till respektive ägarkommun för hantering i de politiska beslutsprocesserna.
5 § Information om budgetprocessen 2025
Förvaltningen informerade om budgetprocessen 2025 och andra ekonomiska frågor av intresse för ägarrådet.
Arbetet i den så kallade ekonomigruppen är en viktig del i dialogen när det gäller ekonomiska frågor mellan ägarkommunerna och MRF. Gruppens sammansättning framgår ovan under 4 § med tillägget att för tillfället ingår också biträdande förbundschefen vid MRF. Ekonomigruppen har lagt grunden för en stabil ekonomisk situation 2024 för räddningstjänstförbundet. Denna har också tagit fram lydelsen gällande ekonomipunkten till underlaget till nytt ägaruppdrag. Ekonomigruppen följer fortlöpande den ekonomiska situationen vid MRF och nästa steg är att föra en närmare dialog gällande räddningstjänstförbundets ekonomiska förutsättningar för 2025.
Ekonomiska osäkerhetsfaktorer för 2025 är framförallt den allmänna kostnadsutvecklingen, kostnader för räddningstjänst under höjd beredskap som ännu inte är statligt finansierade (se 6 §), kostnader med anledning av förelägganden inom miljöområdet (se 8 §) och särskilt stora kostnadsökningar avseende IT de senaste åren.
Vid MRF Skyddscenter Fillan har den nationella grundutbildningen för RIB-personal (GRIB) startat upp under våren. MRF genomför denna utbildning tillsammans med Securitas AB som har MSB:s uppdrag att bedriva den. Avtalet med Securitas AB ger räddningstjänstförbundet omfattande ansvar för att besätta instruktörsfunktioner samt stora möjligheter till att hyra ut lokaler och materiel. För MRF:s del innebär samarbetet med Securitas nettointäkter på mer än 1 miljon kr redan i år och ger tillsammans med medlemsramen för 2024 förutsättningar för att nå ett ekonomiskt resultat för året inom budget.
6 § Information om arbete med att bygga upp räddningstjänst under höjd beredskap – RUHB
Förvaltningen informerade om arbetet med att bygga upp räddningstjänst under höjd beredskap (RUHB). RUHB-organisationen planeras innebära en fördubbling av personalstyrkan. Den tillkommande delen utgörs av civilpliktiga. Den senare personaldelen kommer att ta cirka tio år att bygga upp. Omfattande utbildnings- och övningsinsatser kommer genomföras med början i år. Tillgång till fler fordon samt mer personlig materiel och grupputrustning behöver också säkerställas. En mycket stor del av dessa kostnader förväntas staten stå för men det finns viktiga delar som ännu är ofinansierade. Vilka statliga medel som avsätts för ändamålet i regeringens budget för 2025 är viktigt för vilken RUHB-förmåga som kan byggas upp på kort och lång sikt.
I krig ska räddningstjänsten i första hand arbeta vidare med sina vanliga arbetsuppgifter. Dessa kommer att bli mer omfattande, komplicerade och mer riskfyllda, med bland annat räddningsinsatser i bombskadade fastigheter. Hantering av oexploderad ammunition samt indikering och sanering av A- och C-stridsmedel ingår också i uppgifterna vid RUHB-tjänstgöring liksom första hjälpen och transport av skadade. Räddningstjänsterna ska också stödja kommunerna i arbetet med befolkningsskydd. Ytterst kan det bli aktuellt för brandmän, i till exempel Medelpad, att under höjd beredskap och i krig arbeta i andra delar landet eller tvärtom att Medelpad får förstärkning av brandmän från andra orter i landet.
Via MSB har statliga medel avsatts från och med i år för att räddningstjänsten i varje län ska ha ett planeringsstöd på heltid och en resurs för utbildningssamordning på halvtid. Dessa resurser ska tillsättas vid den största räddningstjänstorganisationen i respektive län med uppdrag för hela länet. MRF har tillsatt resurserna genom förordnade av två medarbetare. Dessa har börjat arbeta med sina nya uppdrag och förväntas komma upp i angiven arbetstidsnivå den 1 september 2024. Respektive räddningstjänstorganisation kommer från och med hösten 2024 att behöva en lokal RUHB-ansvarig. För MRF:s del bedöms tidsåtgången för detta uppdrag, i alla fall under det första året, vara halvtid. För lokal RUHB-ansvarig finns för närvarande ingen statlig finansiering. Gällande förstärkning avseende fordon och övrig materiel finns heller ingen statlig finansiering ännu. Lokal RUHB-ansvarig behöver tillsättas under hösten 2024 vid MRF. Inköp av ytterligare materiel får vänta tills det finns statlig finansiering. Undantaget är att MSB har bett räddningstjänstorganisationerna att behålla funktionella äldre fordon som har ersatts mot nya. Detta har MRF redan hörsammat. Statlig ersättning för att kunna behålla äldre fordon är fortfarande inte klarlagd.
7 § Information om införande av Brett samarbete mellan länets räddningstjänstorganisationer
Förvaltningen informerade om slutförande av översyn för Brett samarbete mellan länets tre räddningstjänstorganisationer. Dessa är, utöver MRF, Räddningstjänsten Höga Kusten – Ådalen (kommunalförbund för Härnösands, Kramfors och Sollefteå kommuner med säte i Kramfors) och Avdelningen för räddningstjänst och kommunal samordningscentral Örnsköldsviks kommun (en del av kommunens förvaltningsorganisation lydande direkt under kommunstyrelsen). Översynen genomfördes under 2023 inom elva verksamhetsområden. Förslagen som lämnades från verksamhetsområdenas företrädare har redovisats och sammanställts.
Beslut har fattats om att samarbete ska inledas inom de elva verksamhetsområdena. I några delar pågår samarbete sedan tidigare mellan räddningstjänstorganisationerna, men inte på det mer omfattande och strukturerade sätt som beslutet efter förstudien innebär. En treårig verksamhetsplan för vart och ett av verksamhetsområdena har tagits fram och fastställts.
Samarbetet har påbörjats inom ramen för de organisationsstrukturer som respektive räddningstjänstorganisation har. Under året kommer drivande och samordning av samarbetet att stärkas genom tillsättande av en funktion för detta ändamål. När samarbetet har kommit igång i alla delar och det går att se resultat av arbetet, återkommer förvaltningen med information om på vilken nivå effektivisering när det gäller kvalitet och ekonomi ska kunna förutses på kortare och längre sikt.
8 § Information om arbete i anledning av förelägganden om att utföra och redovisa inventering av nutida och historiska brandövningsplatser och brandstationer – särskilt för att bedöma eventuell förekomst av PFAS
Förvaltningen informerade om att ägarkommunerna har förelagt MRF att inventera och ta prover i anslutning till nuvarande och tidigare brandövningsplatser och brandstationer. MRF har också förelagts att genomföra en miljöutredning i anslutning till den gamla brandstationen i Timrå och har informerats om att ett föreläggande kommer att utfärdas gällande att också genomföra en miljöutredning i anslutning till brandstationen i Liden som snart kommer att lämnas av räddningstjänstförbundet. I miljöutredningarna ingår också att ta prover. Prover tas för att nå vetskap om det finns PFAS eller andra farliga ämnen i framförallt marken som kan knytas till räddningstjänstens verksamhet.
När det gäller miljöutredningen beträffande Timrå brandstation har den avslutats och prover har tagits. Provresultaten visar inte på några otillåtna värden. Ärendet har därmed kunnat avslutas.
Arbete med övriga förelägganden pågår enligt den planering som finns tillsammans med ägarkommunerna. MRF håller på att rekrytera en miljöstrateg för att hantera arbetet hos sig med tillräcklig kompetens. Miljöstrategens kunnande behövs också i omställningsarbetet med anledning av den samhällspåverkan klimatförändringarna ger. Att använda konsulttjänster för att hantera arbetet med föreläggandena skulle bli mycket dyrare än att ha egen kompetens som också behövs långsiktigt vid MRF. Oavsett vägval kommer kostnaderna för ärendenas bedrivande, inkluderande provtagning, bli stora. Det är kostnader som till stora delar är ofinansierade. Skulle sanering behöva genomföras någonstans handlar det om mycket stora kostnader som behöver finansieras på något sätt.
9 § Information om arbete med underlag för översyn av räddningstjänstförbundets förbundsordning
Förvaltningen informerade om att det finns behov av att ta revidera förbundsordningen för MRF. För räddningstjänstförbundets verksamhet är det av vikt att förbundsordningen hålls korrekt och uppdaterad. Den senaste förändringen av förbundsordningen beslutades av direktionen år 2016. Några behov av revideringar har uppkommit under den senaste året.
Därför kommer förvaltningen föreslå förbundsdirektionen att besluta om några förändringar i sak och vissa redaktionella ändringar så att förbundsordningen hålls uppdaterad. Enligt beslutsordningen för förbundsordningen beslutar förbundsdirektionen om att anta förändringar. Dessa ska sedan fastställas av respektive ägarkommun.
Det mest omfattande behovet av revidering gäller kostnadsersättning efter räddningsinsatser. Nuvarande regelverk behöver framförallt förtydligas vad gäller kostnadsfördelning mellan respektive ägarkommun och räddningstjänstförbundet efter räddningsinsatser där de sammanlagda kostnaderna är så stora att statlig ersättning utgår. Detta för att inte riskera att den statliga självrisken beräknas på underlaget för samtliga tre ägarkommuner.
10 § Övriga frågor
Inga övriga frågor.
Publiceringsdatum:
Senast publicerad:
Typ av dokument: Ägarrådets protokoll
Sammanträdesdatum: 12 april 2024
Förvaringsplats av protokollet: Brandstationen Sundsvall
Datum för uppsättande: 15 oktober 2024
Datum för nedtagande: 25 oktober 2024
Kontakta
Medelpads räddningstjänstförbund
Telefon: 060-12 32 00
E-post: kontakt@rtjmedelpad.se