Direktionens protokoll 6 december 2024
Dagordning
- 75 § Sammanträdets öppnande, dagordningens fastställande och val av justeringsperson
- 76 § Föregående protokoll
- 77 § Beslut om mål- och resursplan 2025 – 2027 inklusive budget 2025 med ekonomisk plan 2026 – 2028
- 78 § Beslut om firmatecknare 2025
- 79 § Beslut om attestförteckning 2025
- 80 § Beslut om informationshanteringsplan 2025
- 81 § Beslut om revidering av riktlinjer för fördelning av arbetsmiljöuppgifter
- 82 § Beslut om att föreslå ägarkommunerna besluta om taxabestämmelser inom lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor samt lagen (2014:799) om sprängämnesprekursorer för Medelpads Räddningstjänstförbund
- 83 § Beslut om taxabestämmelser för Medelpads Räddningstjänstförbunds externa tjänster, material och utbildning
- 84 § Beslut om revidering av delegationsordningen
- 85 § Information om arbetsmiljöfrågor
- 86 § Information om verksamheten år 2025 vid Nätverket Jämställd Räddningstjänst
- 87 § Information om arbete med räddningstjänst under höjd beredskap
- 88 § Information om arbete med ny ledningsbyggnad och Sundsvalls nya räddningsstationLedningsbyggnad för SOS Alarm och MRF
- 89 § Information om utredningen – En ändamålsenlig hantering av tillstånd och tillsyn av explosiva varor (Regeringskansliets beteckning Fö 2024: B)
- 90 § Information med summering av 2024 års tillsyner
- 91 § Information om gruppanpassat brandskydd för särskilt riskutsatta
- 92 § Information om händelser/händelseutredningar
- 93 § Anmälan av myndighetsbeslut
- 94 § Övriga frågor
Närvarande
Direktionens ledamöter och ersättare som var närvarande på mötet.
Direktionens ledamöter
Åsa Ulander, ordförande (S)
Stefan Broman (S)
Jan-Erik Iversen (M)
Pirjo Jonsson, vice ordförande (S)
Björn Könberg (S)
Björn Hellquist (T)
Åke Nyhlén (S)
Linda Mattsson (VF)
Direktionens ersättare
Mirian Monsell (KD) tjänstgörande
Niclas Burvall (S), tjänstgörande
Bertil Sidh (SD), tjänstgörande
Roger Öberg (S)
Tjänstepersoner
Per Silverliden, förbundschef
Mats Bergmark, biträdande förbundschef
Sarah Faxby-Bjerner, HR-chef och chef verksamhetsstöd
Johan Keijser, räddningschef
Helen Olofsson, kommunikatör
Catarina Andersson, administratör
Anders Zetterquist, projektledare
Anton Hörnqvist, enhetschef
Fackliga organisationer
Sven Åkerlund, Vision
Niklas Hildebrand Jerzewski, Kommunal
Justering och sekreterare
Att jämte ordförande Åsa Ulander justera dagens protokoll valdes Jan-Erik Iversen. Sekreterare är Catarina Andersson.
75 § Sammanträdets öppnande, dagordningens fastställande och val av justeringsperson
Ordförande öppnade mötet.
Dagordningen fastställdes.
Till justeringsperson valdes Jan-Erik Iversen.
76 § Föregående protokoll
Det fanns inga synpunkter på föregående protokoll. Protokollet lades till handlingarna.
77 § Beslut om mål- och resursplan 2025 – 2027 inklusive budget 2025 med ekonomisk plan 2026 – 2028
Direktionen beslutar
att godkänna mål- och resursplan 2025 – 2027 med budget 2025 samt ekonomisk plan 2026 – 2028.
Bakgrund
Medelpads Räddningstjänstförbund (MRF) ska ha en mål- och resursplan (MRP) för mandatperioden, förskjutet ett år. Detta framgår av förbundsordningen och ägaruppdraget. Budget för kommande året och ekonomisk plan för ytterligare tre år framöver är delar av MRP. Tidigare har MRP varit ettårig men efter nya lydelser i förbundsordningen, i versionen som är godkänd av direktionen den 31 maj 2024, och ägaruppdrag 2024 – 2027 är MRP fyraårig. För att stämma överens med mandatperioden, förskjutet ett år, omfattar denna första fleråriga MRP tre år. Även om MRP fortsättningsvis är flerårig kommer den tas den upp för behandling vid direktionen varje år.
Ärendet
Det är MRP 2025 – 2027 med budget 2025 samt ekonomisk plan 2026 – 2028 som ska godkännas.
Ärendets tidigare handläggning
MRP 2024 godkändes av direktionen den 8 december 2023.
Förvaltningens överväganden
Förvaltningen har tagit fram förslag till MRP 2025 – 2027 med budget 2025 samt ekonomisk plan 2026 – 2028. Bedömningar har gjorts avseende vilka verksamheter som bör prioriteras och hur de ekonomiska medlen ska fördelas.
Förbundet tar genom denna MRP ett stort steg mot en förbättrad styrmodell genom att satta mål och delmål kan följas upp på objektiva grunder. Indikatorer och godtagbar nivå på delmålen ingår i MRP.
Ett av målen är God ekonomisk hushållning. Till det målet finns både ekonomiska och verksamhetsmässiga delmål.
MRP och handlingsprogrammet, som styrs av enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, kompletterar varandra och är uppbyggda på likartat sätt när det gäller målstruktur.
Förslag till uppföljning
MRP 2025 – 2027 med budget 2025 samt ekonomisk plan 2026 – 2028 följs upp i delårsrapport 1 2025 och 2 2025 samt årsredovisning 2025.
Arbetsutskottet
Arbetsutskottet har ställt sig bakom förvaltningens förslag till MRP inklusive budget och ekonomisk plan.
78 § Beslut om firmatecknare 2025
Direktionen beslutar
att för år 2025 utse Per Silverliden, Henrik Arvola, Mats Bergmark, Sarah Faxby Bjerner, Sven-Olov Hansson, Johan Keijser och Tora Åström att två i förening, teckna Medelpads räddningstjänstförbunds firma.
Bakgrund
MRF är som kommunalförbund en egen juridisk person som själv behöver hantera frågan om att teckna firman.
Direktionen beslutar om vem som ska vara firmatecknare för MRF med organisationsnummer 222000–0422.
Beslutet bör ses över för varje kalenderår och ett nytt fattas även om inga förändringar är aktuella.
Ärendet
Det är fråga om ett beslut om firmatecknare som avser år 2025.
Ärendets tidigare handläggning
Direktionen har senast den 8 december 2023 beslutat om vem som ska vara firmatecknare för MRF. Det beslutet gäller för 2024.
Förvaltningens övervägande
Johan Keijser har utsetts till räddningschef och chef för räddningsavdelningen och föreslås vara firmatecknare utan de villkor som gäller för år 2024 om att han ska svara som avdelningschef för att rätten att teckna firman ska föreligga. Ellinor Fransson föreslås utgå från listan eftersom hon inte längre fungerar som räddningschef och chef för räddningsavdelningen. Övriga namn medtagna i beslutet för 2024 bör kvarstå på listan.
Förslag till uppföljning
Även om inga förändringar behöver genomföras om ett år när det gäller kretsen av behöriga att teckna MRF:s firma, bör ändå beslutet enligt vedertagen praxis förnyas. Detta innebär att frågan om beslut om firmatecknare tas upp på nytt av direktionen i december 2025.
Arbetsutskottet
Arbetsutskottet har ställt sig bakom förvaltningens förslag.
79 § Beslut om attestförteckning 2025
Direktionen beslutar
att godkänna attestförteckning för år 2025.
Bakgrund
Direktionen beslutar om attestförteckning för MRF med organisationsnummer 222000–0422. Attestförteckningen är en bilaga till delegationsordningen.
Beslutet bör ses över för varje kalenderår och ett nytt fattas även om inga förändringar är aktuella.
Ärendet
Det är fråga om ett beslut som avser år 2025.
Ärendets tidigare handläggning
Direktionen beslutade den 8 december 2023 om attestförteckning för 2024. Den 27 september 2024 beslutade direktionen om revidering av denna. Kretsen av attestanter justerades då genom att Mattias Andersson ersatte Tommy Lindgren som attestant för RIB-verksamheten. Därtill adderades Lars Krantz, enhetschef skift, som attestant för den operativa skift-verksamheten. Benämningen på Johan Keijser justerades till tillförordnad räddningschef. Enheten operativ utveckling vid räddningsavdelningen namnändrades till enheten operativ förmåga. Ellinor Fransson, dåvarande räddningschef, togs bort som attestant med anledning av pågående tjänstledighet.
Förvaltningens övervägande
Johan Keijser har sedan senaste revideringen av attestförteckningen övergått från biträdande räddningschef till ordinarie räddningschef tillika avdelningschef för räddningsavdelningen. Ändringen av titel har justerats i attestförteckningen för 2025.
Förslag till uppföljning
Även om inga förändringar behöver genomföras om ett år när det gäller attestförteckningen, bör ändå beslutet enligt vedertagen praxis förnyas. Detta innebär att frågan om beslut om attestförteckning tas upp på nytt av direktionen i december 2025.
Arbetsutskottet
Arbetsutskottet har ställt sig bakom förvaltningens förslag.
80 § Beslut om informationshanteringsplan 2025
Direktionen beslutar
att fastställa informationshanteringsplan för 2025.
Bakgrund
Direktionen beslutar om informationshanteringsplan för MRF med organisationsnummer 222000–0422.
Varje kommunal förvaltning ska, enligt § 7 arkivlagen (1990:782) ha en dokumentplan, vilken i Sundsvalls kommunkoncern benämns informationshanteringsplan.
Syftet är att säkerställa en effektiv informationsförsörjning och ett långsiktigt bevarande av information. Det ska vara enkelt att använda, arkivera, återsöka och återanvända information oavsett hur informationen lagras. MRF följer Sundsvalls kommuns strategi med mål och visioner för e-arkiv.
All information är kopplad till processer, och dessa ska utgå från klassificeringsstruktur för kommunala verksamheter, är framtagen av samrådsgruppen för kommunala arkivfrågor i enlighet med regler och råd utfärdade av Riksarkivet samt Sveriges kommuner och regioner. Respektive organisation lägger till de processer som är specifika för denna.
Ärendet
Informationshanteringsplan för år 2025 ska fastställas.
Följande tillägg av punktnotation och förtydliganden har gjorts avseende informationshanteringsplanen för 2025
Nya punktnotationer
Under kris och säkerhet
- 8.1 RHUB
Under räddningstjänst
- 2.3.0 Visselblåsarfunktion.
- 3.3.0 Områdesplanering. Förebyggande samarbete.
Ärendets tidigare handläggning
Informationshanteringsplan för 2024 fastställdes den 8 december 2023.
Förvaltningens övervägande
Som ett led i att säkerställa en effektiv informationsförsörjning är förslaget att fastställa den nu presenterade versionen av informationshanteringsplanen att gälla för 2025.
Förslag till uppföljning
Även om inga förändringar behöver genomföras inför år 2025 när det gäller informationshanteringsplanen, bör ändå beslutet förnyas. Detta innebär att frågan om beslut om informationshanteringsplan tas upp på nytt av direktionen i december 2025.
Mindre omfattande förändringar kan beslutas av förvaltningen men framtida ändringar i informationshanteringsplanen som medför ökad gallring ska beslutas av direktionen. Samråd genomförs kontinuerligt med Sundsvalls kommunarkiv.
Arbetsutskottet
Arbetsutskottet har ställt sig bakom förvaltningens förslag.
81 § Beslut om revidering av riktlinjer för fördelning av arbetsmiljöuppgifter
Direktionen beslutar
att godkänna förslag till revidering av riktlinjer fördelning av arbetsmiljöuppgifter.
Bakgrund
Riktlinjen vid MRF för fördelning av arbetsmiljöuppgifter behöver revideras. Den nuvarande versionen är från 2019.
Framför allt har förändringarna när det gäller ledning av räddningsinsatser i räddningsledningssystem varit omfattande under de senaste åren. Systemen för sådan ledning bygger idag på enhetliga nationella arbetssätt och täcker stora geografiska ytor med personal som fattar beslut vilka kommer från flertalet räddningstjänstorganisationer. Detta innebär att beslut som påverkar arbetsmiljön för MRF:s personal vid räddningsinsatser och insatser i övrigt också kommer från andra räddningstjänstorganisationer. När räddningsledningssystemen har byggts upp har former för samordning av arbetsmiljön tagits med både i den nationella styrningen och i det egna räddningsledningssystemets regelverk.
Direktionen har enligt förbundsordningen ett övergripande ansvar för arbetsmiljöarbetet vid MRF. Därför är det viktigt att i riktlinjerna, till skillnad från nuvarande fördelningsdokument, också inbegriper direktionens uppgifter i detta sammanhang.
Ärendet
Det är fråga om ett förslag till beslut om revidering av riktlinjer för fördelning av arbetsmiljöuppgifter.
Ärendets tidigare handläggning
Den nuvarande versionen av riktlinjer för fördelning av arbetsmiljöuppgifter beslutades av direktionen den 24 maj 2019.
Förvaltningens övervägande
Genom att arbetsmiljöansvar idag är reglerat i samband med räddningsledaransvar vid räddningsinsatser och insatser i övrigt, behövs inte längre två spår, ett mer administrativt och ett operativt, vid MRF:s fördelning av arbetsuppgifter. En sådan kvarstående uppdelning skulle inte heller fungera mot bakgrund av att det regelmässigt också är personal vid andra räddningstjänstorganisationer som i olika roller leder MRF:s personal vid sådana insatser. Förslaget är därför att ha en och samma struktur för fördelning av arbetsmiljöuppgifter och att samtidigt hänvisa till den samordning av arbetsmiljön som råder inom det operativa verksamhetsområdet i sådana arbetsmiljöfrågor som den ordinarie chefen inte råder över.
Räddningschefen delegerar räddningsledaransvar. I sådana delegationer ingår ansvar för samordning av arbetsmiljön vid räddningsinsatser. Vid insatser där det inte handlar om räddningstjänst eller att räddningstjänst har upphört, kan en insatschef utses med ansvar för samordning av arbetsmiljön.
Ansvar för samordning av arbetsmiljön vid räddningsinsatser och andra insatser innebär arbetsmiljöansvar i samband med räddningsinsatsen/insatsen i situationer som ordinarie chef inte råder över.
Förslag till uppföljning
De reviderade riktlinjerna följs upp när behov uppkommer.
Arbetsutskottet
Arbetsutskottet har ställt sig bakom förvaltningens förslag.
82 § Beslut om att föreslå ägarkommunerna besluta om taxabestämmelser inom lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor samt lagen (2014:799) om sprängämnesprekursorer för Medelpads Räddningstjänstförbund
Direktionen beslutar
att föreslå respektive ägarkommun att besluta om taxabestämmelser inom lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor samt lagen (2014:799) om sprängämnesprekursorer för Medelpads Räddningstjänstförbund.
Bakgrund
Efter anvisningar från Sveriges Kommuner och Regioner, som föranleddes av en prejudicerande dom, så ska respektive ägarkommun till ett kommunalförbund ansvara för beslut om taxa. Det är dock möjligt att uppdra åt kommunalförbundet att besluta om indexuppräkning av taxa, vilket beskrivs i förslaget till taxabestämmelser.
Ärendet
Justeringar av räddningstjänstsförbundets taxor och avgifter genomförs i första hand med Prisindex för kommunal verksamhet (PKV). Genom att besluta om taxabestämmelser inom lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor samt lagen (2014:799) om sprängämnesprekursorer för MRF kan den årliga uppräkningen av taxorna med index beslutas av direktionen. På så sätt avlastas ägarkommunerna med ärenden gällande indexuppräkning.
Första indexuppräkningen föreslås att genomföras för kalenderåret 2026 med taxor för 2025 som basår.
Ärendets tidigare handläggning
Taxor och avgifter uppdateras för varje kalenderår. Direktionen fattade beslut om nivån på taxor och avgifter för 2025 och ärendet har därefter lämnats över för beslut i respektive ägarkommun.
83 § Beslut om taxabestämmelser för Medelpads Räddningstjänstförbunds externa tjänster, material och utbildning
Direktionen beslutar
att föreslå direktionen att besluta om taxabestämmelser för Medelpads Räddningstjänstförbunds externa tjänster, material och utbildning.
Bakgrund
Efter anvisningar från Sveriges Kommuner och Regioner, som föranleddes av en prejudicerande dom, så ska respektive ägarkommun till ett kommunalförbund ansvara för beslut om taxa. Det är dock möjligt för kommunalförbundet att besluta om taxor som är frivilliga för kommuninvånarna att använda sig av. Taxor för externa tjänster, material och utbildning är en prislista som används vid avtal parter emellan.
Ärendet
Genom att särskilja de lagstadgade taxabestämmelserna inom LSO, LBE och sprängämnesprekursorer från ärendets taxor om tjänster, material och utbildning förenklas hanteringen av taxorna. Förenklingen består i att det blir möjligt för direktionen vid räddningstjänstförbundet att fatta beslut om ändring och uppräkning av taxorna för externa tjänster, material och utbildning.
Justeringar av räddningstjänstsförbundets taxor och avgifter genomförs i första hand med Prisindex för kommunal verksamhet (PKV). Prisindex med kvalitetsjusterade löner för regioner (LPIK) används vid tjänster åt Regionen.
Första uppräkningen enligt taxabestämmelserna sker för kalenderåret 2026.
Ärendets tidigare handläggning
Taxor och avgifter uppdateras för varje kalenderår. Direktionen fattade beslut om nivån på taxor och avgifter för 2025 och ärendet har därefter lämnats över för beslut i respektive ägarkommun.
84 § Beslut om revidering av delegationsordningen
Direktionen beslutar
att godkänna revidering av delegationsordningen.
Bakgrund
Förbundsdirektionen har det övergripande ansvaret för den verksamhet som bedrivs inom MRF:s ansvarsområden. Direktionens ansvar och uppgifter finns beskrivet i reglemente som är fastställt av kommunfullmäktige i respektive ägarkommun.
Av delegationsordningen framgår vilka ärenden eller ärendegrupper som förbundsdirektionen har delegerat till annan att fatta beslut om.
Syftet med delegationsbeslut är att avlasta förbundsdirektionen från rutinärenden så att den politiska uppmärksamheten i stället kan riktas på planering, mål, riktlinjer och andra principiella frågor samt att göra förvaltningen mer effektiv genom att förkorta handläggningstider och beslutsvägar.
Ärendet
En större uppdatering och förnyelse av delegationsordningen har genomförts både vad gäller struktur och innebörd. Det har förtydligats vilka ärendegrupper som ska återrapporteras tillbaka till direktionen och vilka ärendegrupper som är mer att se som en arbetsfördelning inom förbundets förvaltning.
Det fanns även behov att göra tillägg av ärendegrupper, följande ärendegrupper har lagts till:
- Säkerhetsskyddslag (2015:558) och säkerhetsskyddsförordning (2021:955)
- Lag (1994:1809) om totalförsvarsplikt
- Lag (2023:407) om viktigt meddelande till allmänheten och förordning (2023:579) om viktigt meddelande till allmänheten
- Förvaltningslag (2017:900)
- Tryckfrihetsförordning (1949:105) och Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
Under ärendegrupp Ekonomi har ändring gjorts så att ett inköpsreglemente följer med delegationsordningen, likt attestförteckning.
Vissa mindre tillägg och ändringar har även gjorts för att förtydliga delegationsordningen och vilka beslut som är delegerade.
Ärendets tidigare handläggning
Revidering av delegationsordningen gjordes senast den 3 november 2023.
85 § Information om arbetsmiljöfrågor
Ärendet
Förvaltningen informerade om pågående arbetsmiljöarbete enligt följande.
- Introduktion för nya medarbetare på intranätet.
- Nyanställningsavtal med förenklad process för chefer.
- Medarbetarenkäten 2025
- Förbättringar i vagnhallen samt i kök och uppehållsrum på Sundsvalls brandstation.
- Genomfört möte med lokalt nätverk för kvinnor inom räddningstjänsten.
86 § Information om verksamheten år 2025 vid Nätverket Jämställd Räddningstjänst
Ärendet
Förvaltningen informerade om arbete med att svara som ordförande 2025 för Nätverket Jämställd Räddningstjänst (NJR).
Temat för MRF:s ordförandeår är Framtidens NJR. En del i detta arbete är också att medverka till att nationellt inom räddningstjänst ytterligare sätta fokus på attraktiva arbetsplatser. Detta för att skapa attraktion till en större jämställdhet och mångfald vid våra arbetsplatser. Det allra viktigaste är att betydligt fler kvinnor än idag söker anställning hos och väljer att stanna kvar inom räddningstjänsten efter avslutad utbildning.
Planeringen för genomförande olika aktiviteter är i full gång enligt följande.
Den 12 februari 2025 genomför NJR en workshop i Stockholm om framtidens verksamhet gällande att vara stöd till räddningstjänstorganisationerna för ökad jämställdhet och mångfald. Det genomförs två kunskapsdagar i olika delar av landet, då deltagare väljer mellan att närvara den 13 maj i Halmstad och den 22 maj 2025 i Sundsvall.
Den 2 oktober 2025 genomförs en konferens under namnet En räddningstjänst för alla i Stockholm då politikernas roll när det gäller jämställdhet och mångfald inom räddningstjänsten kommer att diskuteras. Den stora NJR-konferensen genomförs i Sundsvall den 3–4 december 2025. Det är framför allt vid dessa två konferenser som politisk representation önskas.
87 § Information om arbete med räddningstjänst under höjd beredskap
Ärendet
Förvaltningen informerade om arbete med att bygga upp räddningstjänst under höjd beredskap (RUHB). MRF arbetar nära tillsammans med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och räddningstjänstorganisationerna i regionen för att skapa de förutsättningar som behövs för ett en stark RUHB-verksamhet. Färska erfarenheter från Ukraina visar på vikten av en väl fungerande räddningstjänstverksamhet under höjd beredskap och i krig.
Tillgång till personal säkerställs genom krigsplacering av egen personal. Nationell utbildning för civilpliktiga brandmän har påbörjats. Tillgång till olika former av materiel ses över.
Utbildning har startats upp och samtlig personal kommer att få ta del av olika former av kompetensutvecklingsinsatser inom området. Delar av dessa insatser är omfattande.
Mottagande av civilpliktig personal förbereds. En krigsorganisation för verksamheten vid MRF kommer att finnas att aktiveras när detta krävs. Säkerhetshöjande åtgärder i övrigt genomförs för att säkerställa verksamheten idag, under höjd beredskap och i krig.
88 § Information om arbete med ny ledningsbyggnad och Sundsvalls nya räddningsstationLedningsbyggnad för SOS Alarm och MRF
Ärendet
Förvaltningen informerade om arbete med ny ledningsbyggnad och Sundsvalls nya räddningsstation
Ledningsbyggnad för SOS Alarm och MRF
Byggnationer pågår. Första grävtagen genomfördes den 23 oktober 2024. I ett första skede färdigställs grundläggning av byggnaden. Tidplan för inflyttning är hösten 2025/vintern 2025–2026.
Sundsvalls räddningsstation
Arbete med Sundsvalls nya räddningsstation pågår i form av en förnyad förstudie, främst i syfte att säkerställa plats för byggnationen. När det gäller räddningsstationens utformning är mycket arbete klart genom tidigare förstudie. En styrgrupp och en projektgrupp har inlett sitt arbete. Förstudien beräknas avslutas kring halvårsskiftet 2025.
89 § Information om utredningen – En ändamålsenlig hantering av tillstånd och tillsyn av explosiva varor (Regeringskansliets beteckning Fö 2024: B)
Ärendet
Förvaltningen informerade om regeringens utredning En ändamålsenlig hantering av tillstånd och tillsyn av explosiva varor. Den är tillsatt för att skapa förutsättningar för en enad och väl fungerande och effektiv tillsyn över tillståndsverksamhet för explosiva varor. MRF:s Tora Åström har av regeringen utsetts att vara sakkunnig i utredningen.
Målet med utredningen är att minska kriminellas tillgång till sprängmedel genom att förebygga och försvåra illegal hantering av explosiva varor i samhället. Efter ett stort antal sprängningar i Sverige under senare år har det visat sig att sprängmedlen som använts har kommit från företag i landet som har haft tillstånd att bedriva handel med explosiva varor. Det är systemhotande om inte tillstånds- och tillsynsprocessen fungerar.
Utredningen har presenterat förslag till förändringar av lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (LBE). Konsekvenser för räddningstjänsten efter att lagförslagen genomförts är fler och andra typer av tillsyner, ofta i nära samarbete med Polisen. Det kommer också att bli utökad tillståndsprövning
90 § Information med summering av 2024 års tillsyner
Ärendet
Förvaltningen informerade om att MRF under året 2024 nått sina tillsynsmål. Under året har fokus varit tillsyner vid byggnader som är byggnadsminnen enligt 3 kap. kulturmiljölagen (1988:950) eller kyrkobyggnader som omfattas av 4 kap. 3–4 §§ samma lag samt vårdboenden. Fokus har varit att byggnaden ska kunna räddas och inte nödvändigtvis att utrymningsstandarden ska se ut som övriga samlingslokaler i samhället. Detta utifrån att MSB angett att byggnadsminnen och kyrkor framför allt är med i bilagan till föreskrift MSBFS 2021:8 för att byggnaden ska skyddas. Dock har alltid utrymningssäkerheten från byggnaderna beaktats och säkerhetsställts utifrån ett skälighets perspektiv.
Vad gäller vårdboenden har det varit tuffa krav på åtgärder som MRF har ställt på verksamhetsutövarna. Många förelägganden angående krav på installation av sprinklers har fattats, vilket för verksamhetsutövarna är förenat med stora kostnader. Anledningen till flera sprinklerkrav beror på att rättspraxis är så tydligt på området. Det vill säga att vad som är skäligt enligt lagen om skydd mot olyckor för ett vårdboende ofta är sådana krav enligt de domslut som finns.
91 § Information om gruppanpassat brandskydd för särskilt riskutsatta
Ärendet
Förvaltningen informerade om att MRF påbörjat ett arbete tillsammans med Sundsvalls kommun, vård- och omsorgsförvaltningen, gällande att stärka brandskyddet för särskilt riskutsatta. Tanken är att arbetet ska genomföras i samtliga ägarkommuner på sikt.
MRF har som målsättning att antalet döda i bränder ska minska i Medelpads kommuner. Olycksutredningar och statistik har visat på att antalet döda i bränder inte har minskat över tid. Sådana utredningar och nationell statistik har visat att de som dör i bränder är äldre människor som ofta har någon form av pågående insats från samhället, exempelvis trygghetslarm till en central. Desto äldre en person är, ju större är risken att denna omkommer i brand sett till gruppnivå.
Individanpassat brandskydd som koncept har funnits länge och är något MSB och Socialstyrelsen länge har förordat och skrivit rapporter om, se bland annat Brandsäker bostad för alla som först gavs ut 2013 men senare har reviderats[1]. I den nya utgåvan har Socialstyrelsen och MSB kallat begreppet individanpassat brandskydd för stärkt brandskydd för särskilt riskutsatta individer. Anledningen till detta är att förtydliga att det är förstärkningar av brandskyddet som behövs på ett individuellt plan.
Individanpassat brandskydd har funnits som begrepp och arbetsmetod i Sundsvalls kommun under en längre tid. Både vård- och omsorgsförvaltningen i kommunen och MRF har tillsammans försökt att arbeta proaktivt för att minska antalet döda och har samarbetat under en längre tid i dessa frågor. Dock ser MRF inte riktigt det positiva resultat som förbundet har hoppats på. Antalet döda i Medelpads kommuner går inte ned över tid.
Även om en äldre person har särskilda risker som rökning är det inte säkert att det är just där nästa brand startar. För även om denna persons riskbeteende, i detta fall rökning, ökar sannolikheten för att brand uppstår, är hela gruppen över en viss ålder överrepresenterade i dödsbrandsstatistiken. Om samhället har individanpassat brandskyddet hos en person finns risken att detta missar branden hos en annan människa som också ingår i gruppen, där sannolikheten är störst att man omkommer i brand. Det vill säga att endast individuellt anpassa brandskyddet och inte se hela gruppen äldre som särskilt riskutsatt, medför att målet kan missas. Åtminstone når MRF tillsammans med ägarkommunerna inte hela vägen fram.
Därför avser MRF tillsammans med Sundsvalls kommun, vård- och omsorgsförvaltningen, införa gruppanpassat brandskydd, i vilket arbete förbundet har tagit stöd från framför allt Halmstads kommun som infört ett koncept som de bedömer har givit ett mycket gott resultat. Vid införandet av detta system bedömer denna räddningstjänst att ett, kanske två, människoliv räddades under det första året.
I december 2024 informerades vård- och omsorgsnämnden om förslaget och nämnden beställde ett ärende av deras förvaltning om hur arbetet ska implementeras. Brandskyddsföreningen i Västernorrland har beslutat att stödja projektet med en krona per kommuninnevånare ifall systemet införs.
Sammanfattningsvis går förslaget ut på att brandvarnare är direktkopplade till trygghetslarmet som individerna redan har. Vid rökutveckling kommer larm gå till den central som kommunen har avtal med och centralen har rätt att larma ut räddningstjänsten som kommer svara på larmet inom 90 sekunder.
Det som händer härnäst är att MRF kommer summera arbetet i en rapport som ska lämnas till vård- och omsorgsnämnden. Det finns vissa frågetecken som behöver redas ut av förvaltningen. Därefter kan de gå fram med förslag till beslut för hur systemet kan implementeras.
Arbetssättet kommer därefter att implementeras även i Timrå och Ånge kommuner.
92 § Information om händelser/händelseutredningar
Ärendet
Förvaltningen informerade om aktuella händelser och händelseutredningar under perioden sedan föregående direktionssammanträde.
93 § Anmälan av myndighetsbeslut
Ärendet
Förvaltningen informerade om myndighetsbeslut fattade under perioden den
1 november – 5 december 2024.
94 § Övriga frågor
Inga övriga frågor.
Publiceringsdatum:
Senast publicerad:
Typ av dokument: Direktionens protokoll
Sammanträdesdatum: 06 december 2024
Förvaringsplats av protokollet: Brandstationen Sundsvall
Datum för uppsättande: 07 februari 2025
Datum för nedtagande: 17 februari 2025
Kontakta
Medelpads räddningstjänstförbund
Telefon: 060-12 32 00
E-post: kontakt@rtjmedelpad.se