Direktionens protokoll 19 februari 2021
Dagordning
- Närvarande
- Justering och sekreterare
- 6 § Sammanträdets öppnande, dagordningens fastställande och val av justeringsperson
- 7 § Föregående protokoll
- 8 § Beslut om sammanträdet kan genomföras digitalt och att det är beslutsfört
- 9 § Redovisning av verksamheten vid sotningsdistrikten 2020
- 10 § Beslut om årsredovisning 2020
- 11 § Beslut om redovisning av internkontroll 2020
- 12 § Beslut om ändringar i delegationsordningen angående delegation till brandskyddstekniker samt utökad delegation till biträdande avdelningschefer och gruppchefer
- 13 § Beslut om avsiktsförklaring Räddsam Y Z
- 14 § Beslut om kommunikationspolicy
- 15 § Beslut om direktiv till arbetsgrupp för jämförelser mellan räddningstjänster ur ekonomisk synvinkel
- 16 § Information om arbetsmiljöfrågor
- 17 § Information om olycksutredningar
- 18 § Information om förändringar i lagen (2003:778) om skydd mot olyckor
- 19 § Information från politiken
- 20 § Information omvärldskunskap
- 21 § Information från förvaltningen
- 22 § Anmälan om myndighetsbeslut
- 23 § Övriga frågor
Närvarande
Direktionens ledamöter och ersättare
Direktionens ledamöter | Direktionens ersättare |
---|---|
Åke Nylén (S) ordförande | Roger Öberg (S) |
Eva Bergström Selling (S) vice ordf. | David Forslund (T) tjänstg. fr.o.m. p. 10 |
Pirjo Jonsson (S) | Leif Hemmingsson (M) |
Björn Könberg (S) | Stefan Broman (S) |
Björn Hellqvist (L) | Jan Filipsson (S) |
Anders Mjärdsjö (M) | Anna Edin (C) |
Niclas Burvall (S) | Hicham Elkahtib (V) |
Leif Nilsson (S) | Rebecca Lampinen (S) |
Marie Sjöbom Olsson (S) | |
Martin Liljeros (L) | |
Peter Sjöbom (M) |
Övriga deltagare
Per Silverliden, förbundschef
Tomas Öhrn, chef för räddningsavdelningen
Christina Nordlander, chef för avdelningen för verksamhetsstöd
Mats Bergmark, chef för förebyggandeavdelningen
Marie Israelsson, kommunikatör och mötessekreterare
Annelie Sjöberg, controller
Tora Åström, Akademikeralliansen
Ulf Påhlsson, Brandmännens riksförbund
Representanter från sotningsdistrikten, se under paragraf 9
Justering och sekreterare
Att jämte ordförande Åke Nylén justera dagens protokoll valdes Leif Nilsson.
Sekreterare är Marie Israelsson.
Dagordningen fastställdes.
6 § Sammanträdets öppnande, dagordningens fastställande och val av justeringsperson
Ordförande öppnade mötet.
Dagordningen fastställdes med ett tillägg om förslag på internkontrollpunkter för 2021, under övriga frågor.
Till justeringsperson valdes Leif Nilsson.
7 § Föregående protokoll
Det fanns inga synpunkter på föregående protokoll. Protokollet lades till handlingarna.
8 § Beslut om sammanträdet kan genomföras digitalt och att det är beslutsfört
Direktionen beslutade att mötet kan genomföras digitalt och är beslutsfört. Ledamöter och tjänstgörande ersättare har videokameran på under beslutspunkterna.
9 § Redovisning av verksamheten vid sotningsdistrikten 2020
Sundsvalls södra sotningsdistrikt berättar om verksamheten under 2020. På grund av pandemin har måluppfyllelsen inte riktigt nått 100 procent. Dock är uppdraget uppfyllt till 94%. Sotarna skyddar sig med skyddsutrustning och informerar kunderna om det innan de kommer.
Det är lite oklart vilken lagsstiftning som gäller kring takskydd – som är en förutsättning för att få tillgång till taket på ett säkert sätt. Mer information om takskydd kommer på direktionssammanträdet i maj.
Närvarande: John Iggström och Anki Iggström
JO Sotning, Ånge: Trots pandemin har arbetet löpt på bra. Det är endast några besök som inte har kunnat genomföras på grund av pandemin.
Närvarande: Jörgen Olsson
Sundsvall-Timrå sotningsdistrikt: Verksamheten har löpt på över förväntan och de har inte märkt av pandemin så mycket. Några besök har de fått flytta fram eller planera om. De har haft en låg sjukfrånvaro bland personalen.
Närvarande: Mikael Boväng och Erik Olsson
Sammanfattningsvis har måluppfyllnadsgraden blivit högre än vad förvaltningen hade förväntat sig med anledning av pandemin. De allra flesta brandskyddskontroller och rengöringar har genomförts.
10 § Beslut om årsredovisning 2020
Direktionen beslutar
att godkänna årsredovisninten 2020.
Bakgrund
Medelpads Räddningstjänstförbund (MRF) ska för varje år ta fram en årsredovisning. Detta framgår av 13 § förbundsordningen. Eftersom MRF, enligt kommunalförbundslagen (1985:894) är att anse som en egen kommun, gäller de kommunala redovisningsreglerna fullt ut. Det upprättas två tertialredovisningar med tertialbokslut och en årsredovisning med årsbokslut. Det är direktionen som beslutar om tertialredovisningar och årsredovisning.
Ärendet
Det är årsredovisning 2020 som ska godkännas. Dokumentet följer till sitt innehåll den struktur som anges i Rådet för kommunal redovisnings publikation Rekommendation R15 Förvaltningsberättelse Oktober 2019.
Ärendets tidigare handläggning
Årsredovisning 2019 godkändes av direktionen den 7 februari 2020. Tertialredovisning 2 2020 godkändes av direktionen den 25 september 2020.
Förvaltningens övervägande
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till årsredovisning 2020. Bedömningar har gjorts avseende utfall avseende de mål, inom verksamhet och ekonomi, som i MRP 2020 fastställts för året. En förvaltningsberättelse har tagits fram. Resultat- och balansräkning redovisas.
Förslag till uppföljning
Årsredovisning 2020 följs upp i ägarrådet och i ägarkommunernas koncernredovisningar.
Arbetsutskottet
Arbetsutskottet har ställt sig bakom förvaltningens förslag.
11 § Beslut om redovisning av internkontroll 2020
Direktionen beslutar
att godkänna redovisning av internkontroll 2020 enligt förvaltningens förslag, se bilaga 1 ”Förslag till beslut om redovisning av internkontroll 2020”.
Bakgrund
Medelpads räddningstjänstförbund (MRF) följer de styrningsprinciper som fastställts av Sundsvalls kommun när det gäller internkontroll och därmed det av kommunfullmäktige i Sundsvall fastställda internkontrollreglementet. Varje nämnd, i MRF:s fall direktionen, ska för uppföljningen godkänna en årlig redovisning av den interna kontrollen. Redovisningen ska därefter översändas till ägarkommunerna för att vara tillgänglig i kommunkoncernernas uppföljningsarbete.
Ärendet
Det är redovisning av internkontroll 2020 som ska godkännas. Redovisningen består av förslag till beslut om redovisning av internkontroll, en promemoria med sammanfattningar av de olika genomförda kontrolluppgifterna samt kontrollrapporterna.
Ärendets tidigare handläggning
Redovisning av internkontroll 2019 godkändes av direktionen den 7 februari 2020.
Förvaltningens övervägande
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till beslut om redovisning av internkontroll 2020. Redovisningen bygger till stora delar på under året genomförda internkontroller, som framgår i av internkontrollplan 2020, samt förbundschefen självdeklaration.
Förslag till uppföljning
Redovisning av internkontroll 2020 följs upp i förbundets handlingsplan för internkontrollåtgärder 2021 och i ägarkommunernas koncernredovisningar.
Arbetsutskottet
Arbetsutskottet har ställt sig bakom förvaltningens förslag.
12 § Beslut om ändringar i delegationsordningen angående delegation till brandskyddstekniker samt utökad delegation till biträdande avdelningschefer och gruppchefer
Direktionen beslutar
att godkänna förändringar i delegationsordningen enligt förvaltningens förslag.
Ärendet
På grund av tidigare organisationsförändringar vid vilka ett antal chefer har tillkommit inom förebyggande- och räddningsavdelningen, finns ett behov av att anpassa delegationsordningen till att också innefatta de befattningarna.
Det har även uppmärksammats att brandskyddstekniker, anställda av sotningsentreprenörerna, inte finns upptagna i delegationsordningen.
Ändring
Förslaget till ändringar i delegationsordningen består i att nya chefsbefattningar vid förebyggande- och räddningsavdelningen läggs till under punkt 1.6 Lönesättning, 1.8 Semester - kompledighet - föräldraledighet - övertid - tjänstledighet mindre än en månad - facklig tid, samt 1.9 Arbetsmiljöarbete. Vissa redaktionella ändringar så att befattningsbenämningar är aktuella görs också.
Enligt förslaget läggs även brandskyddsteknikers möjlighet att utfärda förelägganden och förbud i ärenden som anges i 3 kap. 4 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor, det vill säga i samband med brandskyddskontroll, till under ärendegrupp 2 – Lagen om skydd mot olyckor (LSO). Beslut som rör medgivande om egensotning flyttas till ärendegrupp 2, varför ärendegrupp 5 – Sotning tas bort. Anledningen till detta är att även bestämmelserna angående medgivande om egensotning anges i LSO.
Anpassningar i nummerföljd, som en konsekvens av att ärendegrupp 5 tas bort, görs också.
13 § Beslut om avsiktsförklaring Räddsam Y Z
Direktionen beslutar
att godkänna avsiktsförklaring för Räddsam Y Z, och
att avsiktsförklaringen gäller under förutsättning att övriga räddningstjänster fattar samma beslut
Bakgrund
De fem räddningstjänsterna i Jämtlands och Västernorrlands län samarbetar angående inrättande av ett gemensamt operativt ledningssystem – benämnt Räddsam Y Z. De räddningstjänster som avses är Brand och säkerhet Örnsköldsviks kommun, Jämtlands räddningstjänstförbund, Medelpads räddningstjänstförbund, Räddningstjänsten Höga Kusten – Ådalen samt Räddningstjänsten Åre kommun.
Beslut har fattats om att räddningstjänsterna i Västernorrlands län respektive Jämtlands län i ett första skede var för sig ska ha gemensamma operativa ledningssystem. Arbetet i Västernorrlands län benämns Räddsam Västernorrland. De båda länen har en likartad grund för uppbyggnaderna av sina ledningssystem. Samtidigt med arbetena för att införa gemensamma operativa ledningssystem i respektive län pågår ett projekt för att dra fördelar av de större operativa resurser som gemensamt finns att tillgå i två län. Ett tvålänssamarbete innebär också en omfattning på det antal insatser som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap i sitt arbete med ett nationellt enhetligt ledningssystem finner mer rationellt för ett ledningssystem att hantera.
Ärendet
För att ytterligare förankra och tydliggöra vikten av det projektarbete som pågår med att förbereda för ett gemensamt operativt ledningssystem för räddningstjänsterna i Västernorrlands och Jämtlands län, föreslås att en avsiktsförklaring om ett kommande Räddsam Y Z beslutas. Avsiktsförklaringen innebär att ett inriktningsbeslut fattas om att inrätta samarbetet Räddsam Y Z.
Ärendets tidigare handläggning
Ärendet har inte tidigare handlagts i något beslutsärende i direktionen. Däremot har information om det projektarbete som pågår lämnats flera gånger.
Förvaltningens övervägande
Det är viktigt att tydliggöra vad Räddsam Y Z kommer att innebära för räddningstjänsterna och ytterst invånarna i de båda länen. Därför har ett förslag till avsiktsförklaring tagits fram. Att förvaltningar vid fem olika räddningstjänster gemensamt har enats om viljan till ett omfattande samarbete är också ett stort steg emot ökat samnyttjande av varandras operativa resurser där de för tillfället behövs som bäst. När många händelser inträffar samtidigt eller någon riktigt stor händelse inträffar, behöver vi arbeta effektivt för att i tidiga skeden av händelserna agera så att de negativa konsekvenserna på ett kraftfullt sätt kan hållas nere. Ytterst innebär detta att faror för liv och skador på personer samt materiel förstörelse och miljöförstöring, så långt det är möjligt, ska minimeras. Förslaget till avsiktsförklaring bör gälla under förutsättning att övriga berörda räddningstjänster fattar samma beslut.
Förslag till uppföljning
Förvaltningen återkommer till direktionen med löpande information i ärendet. Ett beslutsärende om inrättande av samarbetet Räddsam Y Z förbereds i ett kommande steg.
Arbetsutskottet
Arbetsutskottet har ställt sig bakom förvaltningens förslag.
14 § Beslut om kommunikationspolicy
Direktionen beslutar
att godkänna avsiktsförklaring för Räddsam Y Z, och
att avsiktsförklaringen gäller under förutsättning att övriga räddningstjänster fattar samma beslut
Bakgrund
Kommunikation är något som finns i allt vi gör. Genom att vara medveten om kommunikationens påverkan på oss som individer, kan vi använda det som ett verktyg för att nå våra mål. En policy beskriver övergripande om vad vi ska arbeta med och vilket förhållningssätt vi ska ha till kommunikation. Policyn är uppbyggd på samma sätt som de övriga policyer förbundet har.
Ärendet
Kommunikationspolicyn är samverkad inom förbundet. Direktionen fattar beslut om en policy. Tillhörande riktlinjer fattar förvaltningen beslut om.
Ärendets tidigare handläggning
Direktionen beslutade om en kommunikationsstrategi 2016. Den uppdateras nu genom denna kommunikationspolicy.
Förvaltningens övervägande
Kommunikationspolicyn tar upp ansvarsfrågan kring kommunikationen. De fyra hörnstenarna vår kommunikation ska bygga på är:
- Medarbetarna är de viktigaste ambassadörerna
- Omvärldsbevakning
- Klarspråk
- Kriskommunikation
Till kommunikationspolicyn finns riktlinjer som mer i detalj beskriver hur vi arbetar med olika kanaler, till exempel webbplatser och sociala medier.
Arbetsutskottet
Arbetsutskottet har ställt sig bakom kommunikationspolicyn.
15 § Beslut om direktiv till arbetsgrupp för jämförelser mellan räddningstjänster ur ekonomisk synvinkel
Direktionen beslutar
att godkänna direktiv till arbetsgrupp för jämförelser mellan räddningstjänster ur ekonomisk synvinkel
Bakgrund
Den ekonomiska situationen för Medelpads räddningstjänstförbund (MRF) har blivit allt mer ansträngd under de senaste åren. Det beror i första hand på att förbundet i sin ekonomiska ram inte får täckning för årliga kostnadsökningar inom driften. Möjligheterna att med bibehållen produktionsnivå genomföra de effektiviseringar och besparingar som behövs för att kompensera att ägarkommunerna inte ger årliga ekonomiska tillskott för driften, är numera mycket begränsade.
Mot bakgrund av att ägarkommunernas nuvarande ekonomiska fördelningsprinciper i förhållande till MRF och förbundets produktionsnivå inte går ihop över tid, är det viktigt att tydligt kunna visa på om produktionsnivån är berättigad.
Ärendet
En arbetsgrupp, under politisk ledning, föreslås för att ta fram jämförelser mellan MRF och ett antal andra räddningstjänstorganisationer som ur olika hänseenden är relevanta att jämföra med. Riskbilden ska beaktas vid jämförelserna.
Ärendets tidigare handläggning
Förvaltningen har våren 2020 tagit fram ett mindre jämförelsematerial med inriktning som liknar det som nu föreslås tas fram. Det nya materialet behöver utvecklas i förhållande till det nu tillgängliga.
Förvaltningens övervägande
Förvaltningen har formulerat ett förslag till direktiv för en arbetsgrupp för jämförelser mellan MRF och andra räddningstjänster ur ekonomisk synvinkel. I förslaget har det varit viktigt att tydliggöra gruppens uppgifter. Uppgifterna är indelade i grunduppgift, vad som ska jämföras, förhållanden att beakta, analys och kompletterande uppgift.
Förslag till uppföljning
Frågorna om MRF:s ekonomi och verksamhetsförutsättningar kommer att vara aktuella över tid och återkommande följas upp i direktionen.
Arbetsutskottet
Arbetsutskottet har ställt sig bakom förvaltningens förslag.
16 § Information om arbetsmiljöfrågor
Förvaltningen berättade om arbetsmiljöarbetet och relaterade då särskilt till vad som gjorts under 2020. Arbetet utgår från arbetsmiljöplanen 2020-2023. Det har också upprättats en åtgärdslista utifrån medarbetarenkäten och OSA-enkäten. En arbetsmiljögrupp träffas varje månad. Syftet med gruppen är bland annat att se över rutiner kring arbetsmiljöfrågor. Utbildningar inom arbetsmiljöområdet är planerade.
17 § Information om olycksutredningar
Förvaltningen berättade om olycksundersökningar efter följande händelser:
- Dödsbrand i Liden
- Brand i byggnad Skottsundsbacken (Äldreboende)
- Förundersökning dödsbrand i Ånge
- Explosioner egengjorda bomber, Ånge
- Lägenhetsbrand Fyrväpplingsvägen
Sängrökning och att ladda mobilen över natten är en brandrisk!
18 § Information om förändringar i lagen (2003:778) om skydd mot olyckor
Förvaltningen berättade om de förändringar som kommer i lagen om skydd mot olyckor. Utgångspunkten är utredningen om en effektivare kommunal räddningstjänst.
Nytt mål för förebyggande verksamhet:
Förebyggande verksamhet som staten och kommunerna ansvarar för enligt denna lag ska planeras och organiseras så att den effektivt bidrar till att förebygga bränder och andra olyckor samt förhindra eller begränsa skador till följd av bränder och andra olyckor Särskild vikt ska läggas vi att förhindra människors död och andra allvarliga skador.
Nya föreskrifter kommer under året gällande handlingsprogram, kommunal tillsyn och undersökningsrapporter.
En tydligare ledningsorganisation blir ett krav.
Tillsynen för räddningstjänst och stöd till kommunerna flyttas från länsstyrelserna till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
MSB får ökad möjlighet att prioritera och fördela resurser i Sverige.
19 § Information från politiken
En önskan om struktur och checklista på beslut som är på gång så att medlemskommunerna kan bevaka och starta upp ärendena i respektive kommun. Förvaltningen återkommer i frågan.
20 § Information omvärldskunskap
Förvaltningen gav information om MSB. Camilla Asp är ny tillförordnad direktör på MSB.
Ett extra möte har hållits i Räddningstjänstrådet: Ökade krav på bättre ledning innebär också att MSB måste utveckla utbildningar kring ledning- vilket de inte fått några extra medel för. Ett brev till inrikesministern planeras med anledning av behovet av utbildningar inom ledning.
Tillsynsgrupp: En grupp på ca 10 personer är tillsatt inom MSB för att utföra tillsyn över räddningstjänster.
21 § Information från förvaltningen
Verksamhetsstöd:
Ett arbete pågår med att effektivisera lönehanteringen.
Förebyggande:
- Avdelningen har genomfört en större utvärdering av krisledningsarbetet kring pandemin inom Sundsvalls kommun.
- Ett större EU-projekt är på gång kring brandrisken i tätortsnära skog.
- Ny medarbetare på Kris och säkerhet som också är enhetschef.
- Vi får ett nytt vädervarningssystem från SMHI som börjar gälla 1 april 2021.
- MSB håller på att ta fram en utbildning kring konsekvenser av klimatförändringar.
Räddning:
- Införande av Räddsam Västernorrland startar den 1 juni 2021.
- Arbetet med det nya handlingsprogrammet är uppstartat.
- Det löpande arbetet fokuseras på att hålla en beredskap med anledning av pandemin.
22 § Anmälan om myndighetsbeslut
Förvaltningen informerade om de myndighetsbeslut som är fattade under perioden 2020-12-01—2021-01-31, se bilaga 2.
Ett beslut handlar om att man inte bör ha brännbart material i ett trapphus. Trapphuset är den viktigaste utrymningsvägen i ett flerbostadshus.
23 § Övriga frågor
Internkontrollpunkter 2021
Direktionen beslutar
att godkänna internkontrollpunkter för 2021 enligt förvaltningens förslag.
Bakgrund
Medelpads räddningstjänstförbund (MRF) följer de styrningsprinciper som fastställts av Sundsvalls kommun och därmed det av kommunfullmäktige i Sundsvall fastställda internkontrollreglementet. Varje nämnd, eller motsvarande, ska årligen anta en särskild plan för uppföljningen av den interna kontrollen.
Ärendet
Förvaltningen presenterar förslag på kontrollpunkter för år 2021.
Direktionen beslutade om följande kontrollpunkter:
- Personalgåvor samt intern och extern representation
- Samverkans betydelse i ett bredare perspektiv
- Introduktion av nya medarbetare, i vilken grad de känner sig välkomna och får en bild av hela förbundets uppdrag
- Distansarbete – erfarenheter inklusive arbetsmiljö, vad som har fungerat bra och kan bevaras och vilka negativa effekter som har uppstått.
Publiceringsdatum:
Senast publicerad:
Typ av dokument: Direktionens protokoll
Sammanträdesdatum: 19 februari 2021
Förvaringsplats av protokollet: Brandstationen Sundsvall
Datum för uppsättande: 03 mars 2021
Datum för nedtagande: 24 mars 2021
Kontakta
Medelpads räddningstjänstförbund
Telefon: 060-12 32 00
E-post: kontakt@rtjmedelpad.se